Morsiusseppele (1954) kuuluu niihin elokuviin, joiden juonen referoiminen ei vielä kerro juuri mitään itse teoksesta. Tämä johtuu tietenkin siitä, että ohjaaja Hannu Leminen on siinä onnistunut tuomaan sanottavansa esiin nimenomaan elokuvan keinoin. Leminen oli parhaimmillaan ohjaajana hienostunut, älykäs ja sivistynyt. Morsiusseppeleestä löytyy kaikkea tätä. Itse tarina on kuin perusmuoto perinteisen kotimaisen melodraaman asetelmasta. Nuori ja rikas Allan Smith (Jussi Jurkka) viettää opiskelujen asemesta aikaansa bordellissa ja asiasta tiedon saatuaan hänen äitinsä (Kerstin Nylander) lähtee pojan kanssa maaseudulle. Siellä Allan kohtaa nuoren ja alemmasta yhteiskuntaluokasta kotoisin olevan Alli-neidon (Aino-Maija Tikkanen) ja nuoret tietenkin rakastuvat. Tästä seuraa monenlaisia ongelmia.
Asetelma antaisi mahdollisuuden Teuvo Tulion kaltaiseen jylisevään melodraamaan, mutta siinä missä Tulio alleviivaa, Leminen pikemminkin vaimentaa ilmaisuaan. Ohjaaja oli elokuva-alalle tullessaan lavastaja ja se näkyy myös Morsiusseppeleessä. Ajankuva on laadittu äärimmäisellä huolella ja lavasteet suorastaan pursuavat ajankohdalle tyypillistä tavaraa. Suomalaisessa elokuvassa tällaisesta on yleensä seurannut jäykkää näyttelemistä ja kiusallinen tunne siitä, että näyttelijät ovat kävelleet tarinaan sisään vasta kuvauksiin tietämättä mitään ajankohdan ominaislaadusta. Nyt niin ei käy. Pursuavilla lavasteilla on nimittäin Morsiusseppeleessä selkeä temaattinen tehtävä. Ne alleviivaavat ihmisten tapakulttuurin keinotekoisuutta ja elämänkielteisyyttä. Koska Allanin äiti pelkää elämää ja katselee sitä oman luokka-asemansa kautta, kaikenlaiset tavarat ja oman yhteiskunnallisen arvon merkit ovat hänelle äärimmäisen tärkeitä. Filmissä tämä korostuu mm. siten, että nainen käy keskustelemassa entisen miehensä jättimäisen muotokuvan kanssa. Se, ettei hän pidä Allia itsensä tai poikansa vertaisena, on tuotu esiin erään hienovaraisen visuaalisen keinon avulla. Allin saapuessa kaupunkiin ja koputtaessa Smithien oveen rouva tulee avaamaan, mutta ei tunne Allia. Hän tunnistaa tytön vasta laitettuaan silmälasit päähänsä. Näin rouva näkee ihmisen vasta katsoessaan häntä sananmukaisesti oman linssinsä läpi.
Onko Morsiusseppele sitten perinteinen kotimainen melodraama siinä mielessä, että siinä kaupunki tuhoaa viattoman maalaistytön ja maaseutu on hyvä? Ei ole. Pinnallisesti tarkastellen Alli kyllä on onnellinen niin kauan kuin hän on maaseudulla, mutta käytännössä hän joutuu samanlaisen yhteiskunnallisen sorron kohteeksi myös kotiseudullaan. Isäntärenki Pekka (Heimo Lepistö) yrittää saada hänet väkisin vaimokseen ja myös vanhemmat (Aino Lohikoski ja Eero Leväluoma) ovat tähän valmiita. Yleensä Alli on onnellinen ollessaan luonnossa tai Allanin kanssa.
Morsiusseppele ei ole perinteinen melodraama silti myöskään siinä mielessä, että yläluokan edustajat olisivat pelkästään pahoja ja alaluokan edustajat solidaarisia ja hyviä. On nimittäin niin, että yhteiskunnalliset alistussuhteet on omaksuttu kummallakin puolen niin luokkien kuin sukupuolienkin välillä. Tätä katsantokantaa ilmentävät hyvin niin edellä mainitut Pekka ja Allin vanhemmat kuin Smithien perheen palvelijakin (Henny Waljus). Nämä sisäistetyt alistussuhteet, yhteiskunnalliset asemat ja niiden tärkeys ovat nielaisseet ihmisten persoonan niin tarkoin, että aitoa rakkaussuhdetta Allanin ja Allin välillä ei nähdä miltään taholta mahdolliseksi. Melodraaman logiikan mukaan se ei olekaan mahdollinen, mutta tämä ei johdu rakastavaisista itsestään, vaan heitä ympäröivistä olosuhteista ja ihmisistä, jotka tekevät ("hyvää tarkoittaessaan") kaikkensa suhteen epäonnistumiseksi.
Morsiusseppele ei ole siis perinteinen melodraama myöskään miespäähenkilönsä osalta. Katsojan annetaan itse asiassa aluksi luulla niin. Allan viettää aikaa madame Kraemerin (Birgit Kronström) bordellissa ja suhtautuu naisiin aivan yhtä alentuvasti ja esineellistävästi kuin muutkin. Hänen kohdatessaan ensi kertaa Allin, kyse voi aivan hyvin olla saman pelin jatkamisesta. Lopulta suhde kuitenkin syvenee. Allan huomaa Allin edustavan jotain muuta kuin mihin hän on tottunut, olevan aito ihminen. Jurkka tekeekin tässä yhden parhaista elokuvarooleistaan. Hän on moderni ja vähäeleinen, vailla sitä kireyttä, joka hänestä näkyy vaikkapa joissakin "Brando-henkisemmissä" rooleissaan.
Hannu Leminen käsitteli usein teoksissaan unelmien ja todellisuuden välistä ristiriitaa. Näin ainakin elokuvissa Valkoiset ruusut (1943), Vain sinulle (1945), Ratavarijan kaunis Inkeri (1950), miksei myös Muuan sulhasmies (1956). Morsiusseppeleessä tuo ristiriita tuhoaa rakastavaiset. Alli haaveilee suuresta maailmasta, kaupungista ja siellä koittavasta puhtaasta rakkaudesta. Allan siitä, että voisi elää aitoa elämää sisäisten pakkojen painamatta. Kumpikaan ei onnistu.
Ilmaisullisesti Morsiusseppele on hienovarainen ja tyylikäs elokuva. Erkki Imbergin kameratyö loihtii interiöörien tukahduttavien tunnelmien vastapainoksi myös aistillisia kuvia, joissa on nautinnon ja miksei välillä perversionkin vivahdus. Ulkokuvat ovat vastapainoksi avaria ja vahvoja, korostaen rakastavaisten vaihtuvia tunnelmia onnesta ahdistukseen ja pelkoon. Ainon kuvitelmat, unet ja houreet viittaavat film noiriin ja kauhuun. Sillä saralla Leminen eteni pidemmälle pari vuotta myöhemmin Riihalan valtiaassaan.
Morsiusseppele niveltyy hyvin osaksi 1950-lukulaista pohjoismaisten kesäelokuvien buumia, johon kuuluvat sen lisäksi ainakin Ingmar Bergmanin samalla vuosikymmenellä valmistama sarja, Arne Matssonin Hän tanssi kesän ja Matti Kassilan Sininen viikko. Lemisen elokuva käsittelee niiden tavoin onnen lyhyyttä, illusorisuutta ja mahdottomuutta perinnäistapojen ja pelkojen kahlitsemassa maailmassa, jossa ihmiset kuitenkin kaipaavat aidompaa elämää.
Morsiusseppele
1954
Ohjaus: Hannu Leminen
Käsikirjoitus: Erkki Koivusalo, Hannu Leminen
Pääosissa: Aino-Maija Tikkanen, Jussi Jurkka, Kerstin Nylander, Henny Waljus, Heimo Lepistö, Aino Lohikoski, Eero Leväluoma
Kesto: 98 minuuttia
keskiviikko 20. heinäkuuta 2016
maanantai 18. heinäkuuta 2016
Rutiinikomedia asuntopulasta
Nuori Pirkko Kangas (Sirkka-Liisa Wilén) istuu neuvottomana puistonpenkillä, mutta herrasmiesmäinen antiikkikauppias Appelgren (Sven Ehrström) poimii hänet mukaansa ja vie asukkaaksi Töttermanskan (Sylva Rossi) täysihoitolaan. Nuoren naisen elämä kaupungissa tuntuu lähtevän muutenkin käyntiin, kun hänellä kohta on asunnon lisäksi työpaikkakin antiikkikauppiaan sihteerinä. Asioita mutkistavat lemmenhuolet täysihoitolassa asuvan Eskon (Heikki Heino) kanssa ja lisäksi myös hämäräperäiset keinottelijat Leevi ja Santtu (Sasu Haapanen ja Veikko Linna) sotkevat kuvioita.
Thure Bahnen viimeinen ohjaustyö Onni etsii asuntoa (1955) jää lupaavasta alkuasetelmasta huolimatta pettymykseksi. Filmin alkupuolella havainnoidaan osuvasti ajan ahdasmielistä tapakulttuuria, jossa nuorella naisella on täysi työ varjella omaa siveyttään niin väärinkäsitysten kuin kiinnostuneiden miestenkin paineessa. Myös täysihoitolan farssimaiset ihmissuhdekuviot Töttermanskan ja antiikkikauppiaan sekä liikemies Römstenin (Aku Korhonen) ja salaperäisen Dollyn (Mai-Brit Heljo) välillä sisältävät ajoittain herkullista ironiaa. Täysihoitolan omistaja kokee nuoren naisen uhaksi, mutta haluaa toisaalta suojella Pirkkoa. Samalla hän itse haluaa pitää Appelgrenin lähellään hinnalla millä tahansa, mutta ei voi kuitenkaan suoraan ilmaista tälle tunteitaan.
Tapakulttuurin havainnoinnin lisäksi asuntopula ja siihen liittyvät lieveilmiöt olisivat tarjonneet aineksia herkulliseen satiiriin. Olavi Karun ja Jouko Sorannon laatima käsikirjoitus kuitenkin hukkaa paukkunsa, kun lupaavan alun jälkeen keskitytään puolivillaiseen rikosjuoneen ja konnien jahtaamiseen. Myös Bahnen ohjaus on turhan varovaista, vaikka siinä onkin tiettyä herttaista tunnelmaa. Elokuvan parhaaksi henkilöhahmoksi kohoaa lain kummallakin puolella epävarmana heiluva Dolly, jonka luonnekuvaa olisi voinut kehitellä pidemmällekin. Myös Aku Korhonen on tietenkin aina hauska, mutta hänelle on kirjoitettu tavanomaista vähemmän näyteltävää.
Asetelmiltaan Onni etsii asuntoa on lainaillut aineksia niin Risto Orkon komediasta Herrat täysihoidossa (1933) kuin päähenkilön osalta Juurakon Huldasta (1937). Puistonpenkiltä Huldan tavoin poimitusta Pirkosta ei kuitenkaan löydy Hella Wuolijoen luoman naishahmon voimaa eikä valveutuneisuutta. Kyllä tämän silti ainakin kerran katselee ajanvietteenä, vaikka mitään erityisen mieleenpainuvaa ei tarjolla olekaan. Lämmittävintä tässä, kuten melkein kaikissa muissakin Toivo Särkän ja Suomen Filmiteollisuuden tuottamissa elokuvissa on suhtautuminen ihmisiin. Ihmiset ovat perimmiltään hyviä ja tarinassa korostuu lopulta mukava yhdessäolo ja toimivan kommunikaation luoma mielihyvä. Siinä ei ole sinänsä mitään moitittavaa eikä pois otettavaa.
Onni etsii asuntoa
Suomi 1955
Ohjaus: Thure Bahne
Käsikirjoitus: Olavi Karu, Jouko Soranto
Pääosissa: Sirkka-Liisa Wilén, Heikki Heino, Aku Korhonen, Mai-Brit Heljo, Sven Ehrström, Sylva Rossi, Heikki Savolainen, Sasu Haapanen, Veikko Linna
Kesto: 75 minuuttia
keskiviikko 6. heinäkuuta 2016
Suomalaisen elokuvan festivaali 2016
Sylvistä
Pelikaanimieheen
Suomalaisen elokuvan
festivaali järjestettiin Turussa tänä keväänä jo 25. kerran.
Torstaista 7.4. saman viikon sunnuntaihin kestäneen tapahtuman
kattaus oli poikkeuksellisen mielenkiintoinen. Itse näin kymmenen
elokuvaa ja olisin katsonut enemmänkin elleivät aika ja muut
resurssit olisi loppuneet. Festivaalin varsinainen helmi oli vanhin
säilynyt suomalainen fiktioelokuva, Teuvo Puron ohjaama Sylvi
vuodelta 1913. Minna Canthin näytelmään perustuvan tarinan
kuvaukset suoritettiin jo paria vuotta aikaisemmin, mutta
laboratoriotöiden tekemiseen ei maassamme tuolloin ollut vielä
mahdollisuuksia. Niinpä Sylvin kuvamateriaali kuljetettiin laivalla
Kööpenhaminaan ja tämäkin tapahtui vasta syksyllä 1912, kun
siihen tarvittavat varat oli saatu kokoon. Puro ryhmineen kuvasi 1911
myös kaksi muuta elokuvaa, mutta niiden materiaali ehti odotusaikana
mennä piloille. Sylvi on ainoa edes osittain autonomian ajalta
säilynyt suomalainen fiktioelokuva ja sellaisena tietenkin
historiallisesti korvaamaton. Sylvinkin säilymiseen tarvittiin
kosolti hyvää onnea. Kuvatut otokset löytyivät nimittäin
helsinkiläisestä romukaupasta vuodenvaihteen 1933-34 tienoilla.
Tuolloinhan lapsille myytiin vanhaa filmiä, jota nämä sitten
saivat polttaa. Ilmeisesti Sylvin kunto oli jo mennyt niin huonoksi,
että sen menekki poikien keskuudessa oli mitätön. Tutkija Hannu
Salmi oli nyt restauroinut elokuvan mahdollisimman hyvään kuntoon
ja lisännyt mukaan joitakin tarinaa tukevia välitekstejä.
Sylvin kuvaukset
suoritettiin aikanaan Helsingissä hotelli Fennian kattoterassilla.
Näin oli saatavilla runsaasti tarvittavaa auringonvaloa
sisäkohtauksiinkin. Lähdekirjallisuudessa Sylvistä on annettu kuva
historiallisesti arvokkaana, mutta esteettisesti kehnona yrityksenä,
jossa kulissit huojuvat ja nokipilvet pöllähtelevät näyttelijöiden
kasvoille. Syynä tähän on ollut ilmeisesti Heikki Ahon ja Björn
Soldanin aikanaan aiheesta koostama lyhytelokuva. Odotukseni eivät
olleetkaan suuret.
Sitä mieluisampi olikin
sitten yllätys. Kari Mäkirannan pianosäestys toimi upeasti eikä
itse elokuvassakaan ollut mitään häpeämistä saman ajan
ulkomaisiin teoksiin verrattuna. Kamera oli toki staattinen, mutta
esimerkiksi tanssisalikohtaukseen oli saatu tyylikäs jännite sillä
tavoin, että toiminta tapahtui kuvassa kolmella eri tasolla. Hannu
Salmen mukaan samaa keinoa oli käytetty jo Sylvin teatteriversiossa,
mutta elokuvassa se tuntui todella pääsevän oikeuksiinsa.
Asetelmalliset kohtaukset olivat nekin tavallisia myös tuon ajan
ulkomaisille elokuville.
Sylvin tarinahan on
seuraava. Päähenkilö on naimisissa itseään vanhemman
holhoojasedän kanssa ja rakastuu nuorempaan mieheen. Lopulta hän
epätoivoissaan sitten myrkyttää aviomiehensä ja joutuu vankilaan.
Canth teki tositapahtumaan perustuvasta tekstistä yhteiskunnallisen
syytöksen naisen olemattomista oikeuksista. Elokuvaversiossa
harmillisesti juuri huippukohta eli myrkyttäminen on tuhoutunut,
mutta Sylvin varsinainen herkku olivat vahvat näyttelijäsuoritukset.
Niin Aili Rosvall Sylvinä, Teuvo Puro hänen aviomiehenään kuin
Teppo Raikas Sylviin rakastuneena Viktorina tekevät vahvat ja
yllättävän modernit roolisuoritukset. Ne ovat varsin vähäeleisiä,
melkein kokonaan vailla sitä voimakasta elehdintää, mikä yleensä
liitetään mykkäelokuvaan. Varsinkin Rosvall saa koskettavasti
esiin Sylvin nuoruuden ja elämisen tunteidensa ja miehensä
armoilla. Kaiken tukahduttavuuden ja toisaalta rakkauden Viktoria
kohtaan. Tässä mielessä, juuri Sylvin motiivien pohjustamisessa ja
tunteiden näyttämisessä, elokuva onnistuu paremmin kuin Toivo
Särkän myöhempi, sinänsä ansiokas ääniversio. Sylvistä olisi
äkkiä saatava aikaan asiallinen dvd-julkaisu, sille olisi varmasti
menekkiä myös ulkomaisten harrastajien parissa.
Festivaalin päävieras
oli Veli-Matti Saikkonen, joka on uransa aikana ohjannut runsaasti
elokuvia televisiolle. Suomalaisen tv-draaman historia on komea,
vaikka sitä on nykyistä tarjontaa seuratessa ajoittain vaikea
uskoa. Onneksi 1970- ja 80-lukujen teoksia on alkanut pikkuhiljaa
ilmestyä dvd:llä, vaikka runsaasti helmiä vielä levyiltä
puuttuukin. Myös kotimaisen tv-draaman historia odottaa vielä
kirjoittajaansa. Saikkosen tuotannosta esitettiin Turussa
Takiaispallo (1970), Manillaköysi (1976), Tykkimies Kauppalan
viimeiset vaiheet (1977) ja tuoreemmat elokuvat Vuoden viimeinen kesä
(1998) sekä Miehen sydän (2004). Näin kaikki viimeistä lukuun
ottamatta, kun oli kiirehdittävä ruokakauppaan. Ohjaaja tarinoi
elokuvien välissä teostensa tekovaiheista sympaattiseen sävyyn ja
korosti huolellisuutta niin ennakkovalmistelun kuin kaikkien
muidenkin työvaiheiden osalta. Mies teki urallaan työtä
ykkösluokan kirjailijoiden kanssa, sillä festivaalilla esitettyjen
elokuvien taustalla vaikuttivat Kerttu-Kaarina Suosalmi, Veijo Meri,
Alpo Ruuth, Claes Andersson ja Kjell Westö. Itsekin runoja
nuoruudessaan kirjoittanut ohjaaja tunnustautui kirjallisuuden
rakastajaksi ja korosti varsinkin Veijo Meren kanssa syntynyttä
yhteistyösuhdetta. Puhelut saattoivat kuulemma kestää tuntikausia
ja joskus Meren vaimo oli jo huolissaan ohjaajan jaksamisesta, mutta
Saikkonen korosti kaiken olleen hieno kokemus ja antoisaa oppia.
Saikkosen oma panos
puolestaan loksauttaa leuan ihastuksesta nykypäivän latteaan
standardi-ilmaisuun tottuneelta katsojalta. Varsinkin 1970-luvun
töissä osuvat näyttelijäsuoritukset, kohdallaan olevat
esteettiset ratkaisut ja yhteiskunnallisten havaintojen osumatarkkuus
muodostavat huippuluokkaa olevan kokonaisuuden. Varsinkin
valkokangaselokuvasta myöhemmin tv-sarjaksi pidentynyt Takiaispallo
on korvaamaton ajankuva ja taideteos. Se kertoo työnjohtajan (Tapio
Hämäläinen) ja hänen vaimonsa (Hillevi Lagerstam)
elintasokilvassa eteenpäin rynnivästä perheestä, jonka tytär
(Terhi Panula) ei usko vanhempiensa tarjoamaan maailmankuvaan ja
kapinoi seurustelemalla rockbändin laulusolistin (Kirka) kanssa.
Hämäläisen esittämä perheenpää on samaan aikaan naurettava ja
traaginen hahmo. Suomalainen perusmies, joka ei osaa ottaa rakastavaa
kontaktia sen paremmin vaimoonsa kuin lapsiinsakaan. Naapuriin
muuttaneen perheen rouvasta (Aila Arajuuri) löytyy lohduttaja, mutta
huonostihan siinä käy. Hämäläinen on roolissaan niin hyvä, että
onnistuu kaikesta huolimatta herättämään katsojan sympatiat
puolelleen. Kaikkiaan Takiaispallo onnistuu tiivistämään
työväenluokkaiset epäluulot, ahdistuksen aiheet ja kommunikaation
kömpelyyden ja tuhoisuuden ajassaan mestarillisella otteella. Kaiken
lisäksi musiikki on parasta, mitä Suomesta tuolloin löytyi.
Jazzguru Eero Koivistoisen luoma sävelmaailma sisältää niin
varhaista Tasavallan presidenttiä kuin tietysti Kirkaakin, joka oli
tuolloin huikeassa lyönnissä. Hän esittää elokuvassa biisit Saat
kaiken ja Kaukainen valo.
Kahdessa muussa Saikkosen
1970-luvun työssä sukellettiin sitten sotilasmaailmaan. Rakastettu
Manillaköysi teki sen koomisin keinoin. Saikkonen tuntuukin olleen
kehittämässä kotimaista sotilasfarssia satiirin suuntaan, mikä ei
ehtinyt studiokaudella 1950-luvulla koskaan toteutua. Toki Aarne
Tarkaksen elokuvissa oli ituja tähän suuntaan. Manillaköydessä
sotimassa oleva Joose Keppilä (Erkki Pajala) saa päähänsä viedä
löytämänsä köyden vaimolleen. Vesa Mäkelän esittämän kaverin
avustuksella köysi sidotaan miehen ympärille ja kohta junalla kotia
kohti matkalla oleva Joose haukkoo henkeään hapen puutteessa kuin
kala kuivalla maalla. Mies hourii niin mielisairaalasta kuin sioista
syömässä upseereja. Vahvasti absurdeja piirteitä saava
ikisuosikki on täynnä loistavia näyttelijäsuorituksia suvereenin
Esko Hukkasen johdolla.
Niin ikään armeijaan
sijoittuva Tykkimies Kauppalan viimeiset vaiheet (1977) puolestaan
käsitteli armeijan valtasuhteita traagisesti. Aiemmin vankilassa
ollut Kauppala (Vesa-Matti Loiri) osoittautuu armeijaan tultuaan omia
sääntöjään noudattavaksi, mutta ei varsinaisesti
pahantahtoiseksi hahmoksi. Tilanne kärjistyy lopulta tragediaan,
joka saa sinettinsä siitä, että kukaan ei lopultakaan näe
Kauppalan kuoltua mitään sen kummempaa tavallisuudesta poikkeavaa
tapahtuneen. Kaksi Kauppalan ampunutta sotilastakin saavat
kunniamerkin erinomaisesta palveluksesta ja käskyjen tarkasta
noudattamisesta. Saikkonen oli ohjannut Alpo Ruuthin tekstin aiemmin
Turun teatteriin ja Vesa-Matti Loiri oli näytellyt roolin myös
siellä. Elokuvaesseisti Markku Varjola on pitänyt Kauppalaa koko
miehen uran painavimpana työnä Jon-elokuvan Heikki Öljysen ohella.
Saikkosen uudempaa
tuotantoa edusti Claes Anderssonin tekstiin perustuva sairaala- ja
ihmissuhdekuvaus Vuoden viimeinen kesä. Merja Larivaara on
pääroolissa naislääkärinä vakuuttava, mutta muuten niin
yleismaailmallisia ongelmia kuin perhe-elämän tukahduttavuuttakin
käsittelevä tarina jäi hieman sekavaksi ja osoitteettomaksi.
Katsomisen arvoinen se silti ehdottomasti oli.
Festivaalin toisena
teemana oli kotimainen fantasiaelokuva. Lajityypin vanhempaa siipeä
edusti vuodelta 1955 oleva Nukkekauppias ja kaunis Lilith. Jack
Witikan ohjaama ja Martti Katajiston tähdittämä tarina sijoittui
nauramisen kieltäneeseen diktatuuriin, johon nukkekauppias yritti
tuoda iloa ja lapsenmielisyyttä. Ekspressionistisesti tyylitelty
kuvamaailma ja absurdista teatterista vaikutteita ottanut tarina ja
näytteleminen olivat (ja ovat itse asiassa yhä) hyvin
poikkeuksellisia suomalaisessa elokuvassa. Kiintoisaa on sekin, että
Katajiston esittämä nukkekauppias on hyvin feminiininen hahmo ja
tähän suhtaudutaan hyvin positiivisesti. Tämä oli harvinaista
minkään maan valtavirtaelokuvassa tuolloin. Witikka ja Katajisto
kehittelivät samanlaista feminiinistä (ja kenties homoseksuaalista)
hahmoa jo vuotta aiemmin säveltäjä Gabriel Linsenin Mä oksalla
ylimmällä laulun ympärille kiertyvässä ja samannimisessä
elokuvassa.
Heikki Partasen
lastenelokuvaklassikko Pessi ja Illusia (1984) rinnasti Yrjö Kokon
teoksen pohjalta sotaa ja satua. Elokuva jäi ehkä hieman
ulkokohtaiseksi. Tarina tuli toisinaan jyrätyksi kuvailmaisun alle.
Pohdiskelu ihmisen herkimpien mahdollisuuksien säilymisestä sodan
kynsissä oli nuorena kuolleelta ohjaajalta silti rohkea ja
kohtalaisen onnistunutkin veto. Jorma Uotinen sai Ristilukin
roolistaan Jussi-patsaan. Liisa Helmisen tuoreempi Pelikaanimies
(2004) taas perustui Leena Krohnin teokseen Ihmisen vaatteissa ja
siinä tarina ja visuaalisuus olivat paremmin tasapainossa.
Koomisista rooleistaan tunnettu Kari Ketonen teki hienon työn
ihmiseksi muuttuvana pelikaanina, joka osoittautuu tosiystäväksi
Roni Haarakankaan näyttelemälle, hieman yksinäiselle Emil-pojalle.
Sivuroolissa kahvilanpitäjänä nähtiin Porin teatterista tuttu
Katariina Lohiniva, joka on työskennellyt Helmisen elokuvissa
muulloinkin.
Kattauksen huipensivat
kaksi klassikkokomediaa, Aarne Tarkaksen Älä Nuolase ja Matti
Kassilan Hilmanpäivät. Molemmista on kaikki olennainen jo sanottu
moneen kertaan, mutta itseäni yllätti Tarkaksen komediassa se
kuinka pessimistinen se perimmiltään on. Kaikki hahmot juoksevat
enemmän tai vähemmän rahan perässä ja Tommi Rinteen ja Leo
Jokelan huoltoasemanpitäjäkaksikko syöksyy veikkausvoiton turvin
amerikansuomalaisiksi valemiljonääreiksi. Tavoitteena on tietenkin
päästä rikkaisiin naimisiin ja varsinkin Jokela on huikea
”amerikkalaisine” puheenparsineen. Elokuvaa esittelemässä ollut
ja Jokelasta vastikään kirjan tehnyt Asko Alanen luonnehtikin
Jokelan hahmoa niin, että elokuvassa näyttelijä näyttelee hahmoa,
joka näyttelee olevansa miljonääri. Tämä sopii elokuvan teemaan.
Tuntuu siltä kuin Jokelan Jaakko Järvi/Jack Lake olisi valmis
uhraamaan koko minuutensa rikastumisen alttarille. Hän pääseekin
lopulta tavoitteeseensa, mutta ei juuri nauti sen toteutumisesta.
Sopii muistaa sekin, että Tarkas käsitteli minuuden pirstoutumista
(tällä kertaa melodraaman ja satiirin keinoin) myös vuoden 1962
toisessa tuotannossaan, elokuvassa Hän varasti elämän.
Matti Kassilan
Hilmanpäivät (1954) Agapetuksen samannimisestä romaanista on
puolestaan käytännössä täydellinen kuvaus 1930-luvun
kirkonkyläelämästä. Tarkkaan sosiaaliseen järjestykseen
perustuvassa yhteisössä Edvin Laineen esittämä osuuskaupanhoitaja
ja vapaapalokunnanpäällikkö järkyttyy ja masentuu, kun ei
pystykään hallitsemaan äkkiä roihahtanutta tulipalotilannetta.
Lopulta hän sentään piristyy entiselleen saadessaan tietää, että
kylään on hankittu uusi paloruisku, jota pitäisi opetella
käyttämään. Tarmo Mannin esittämä seppä lienee elokuvan
muistelluin sivuosasuoritus. Mies laittaa tulipalon sammutuksessa
akkoja ruotuun siihen tahtiin, ettei itse huomaa juurikaan osallistua
sammutustyöhön. Vieraaksi elokuvan yhteyteen oli saatu nuoren
tuomarin mielitiettyä näyttelevä Vieno Kekkonen. Hän kertoi
muistojaan filmausajoilta ja hyväkuntoisella tähdellä tuntui
olevan yhä runsaasti myös musiikkiin liittyviä suunnitelmia. Kun
häntä haastateltiin, huusi joku katsomosta: ”Me rakastetaan Sua”!
Se tiivisti kauniisti myös koko festivaalin hengen.
maanantai 14. joulukuuta 2015
Vuoden kaunein kotimainen?
Jouko Aaltosen dokumentti Tunteiden temppelit käy läpi kotimaisten elokuvateattereiden historiaa ja nykypäivää. Se heijastelee osaltaan kasvanutta kiinnostusta kuvakulttuurin vanhempia muotoja kohtaan esitys- ja katselutapojen muuttuessa. Vanhoista elokuvateattereista ja niiden lumosta on julkaistu viime vuosina useampiakin kirjoja (Outi Heiskasen Elohuvia 2009, Olli Aaltosen, Jussi Nenosen ja Juhani Styrmanin Elokuvateatterit: korttelikinojen aikaan ja Ilmari Vesterisen Viidakosta villiin länteen tänä vuonna). Kotimaisen elokuvan liiketoiminnan historiaa taas selvitteli Taru Mäkelän dokumenttielokuva Saalis (2007).
Tunteiden temppelit sukeltaa menneisyyteen aina paloherkän nitraattifilmin aikoihin saakka. Tampereella vuonna 1927 syttyi tuhoisa tulipalo teatteri Imatrassa. Turmassa kuoli 21 ihmistä ja se herätti tietenkin kauhua aikalaisissa. Ohjaaja on löytänyt tuolloisia tunnelmia valottavaa arkistomateriaalia. Julkinen paine johtikin osaltaan esitystilojen turvamääräysten kiristämiseen. Cinefilian jonkinlainen kukoistusaika on selvästi koettu heti toisen maailmansodan jälkeen. Erilaisia teattereita on ollut paljon ja innostus suurta. Sopii muistaa, että niihin aikoihin osui niin kotimaisen elokuvakritiikin suuren polven nousu kuin toisaalta suomalaisen elokuvan studiokauden viimeinen suuri vuosikymmenkin. Toki yleisö oli palvonut suuria filmitähtiä ja jonottanut sankoin joukoin katsomaan elokuvia jo mykkäkaudelta saakka.
Kiintoisimmillaan Tunteiden temppelit on dokumentoidessaan muutoksia, jotka ensin tv, sitten video ja lopulta digitalisaatio ovat saaneet aikaan. Television tulo koetteli kovalla kädellä perinteisiä elokuvateattereita ja tämän kehityksen murheellinen huippukohta oli Suomi-filmin omistaman pramean Kinopalatsin purkaminen vuonna 1965. Dokumetissa haastateltu Peter von Bagh arveli, että kaikki tapahtui niin nopeasti, etteivät purkamista vastustaneet tahot ehtineet järjestäytyä. Hänen mukaansa myös Alvar Aallon nimellä oli asiassa oma osuutensa. Aalto nimittäin suunnitteli Kinopalatsin tilalle tulleen rakennuksen.
Kenties vaikuttavinta Tunteiden temppeleissä on kuitenkin se, kuinka omistautuneita monet pitkäaikaiset teatteriyrittäjät ovat olleet. Elokuvan välittämä kuva heistä ei ole vailla romantisoivaakaan sävyä, mutta juuri tällaisena se lämmittää katsojaa ja tuo esiin elokuvan mahdollisuudet elämän sisällön rikastuttajana. Katsojien haastattelut kertovat samasta. Erityisesti takavuosikymmeninä, kun viihdettä oli tarjolla vähän, katsomoihin saatettiin lähteä pitkienkin taipaleiden takaa. Muuan elokuvatutkimuksen ongelma onkin aina ollut se, että innokkaiden katsojien tuntemuksiin tai heidän mietteisiinsä nähdyistä teoksista ei ole ollut pääsyä. Toki internet tarjoaa tähän uusia mahdollisuuksia, mutta nykyään puolestaan elokuvan asema mediakentässä on aivan toinen kuin 40-50 vuotta sitten.
Tunteiden temppelit tuokin kauniisti elokuvaharrastukseen ja sille omistautumiseen liittyvät tunteet esiin. Monet katsojat puhuvat siitä, että teatterin pimeydessä tarjolla on suuria kokemuksia, jotka liikuttavat ja vievät arjen pois tuokioksi. Peter von Bagh puhuu elokuvan luomista mahdollisista maailmoista ja rinnakkaistodellisuudesta, joka on parempi kuin omamme. Koska katsojien kokemat myönteiset tunteet ovat ensisijaisesti läsnä, Tunteiden temppelit ei ota kantaa teattereissa esitettyjen teosten ideologisiin sisältöihin. Ei myöskään siihen, miten tunteet syntyvät kulttuurissa tai kuinka ideologiat niihin vaikuttavat. Se olisikin vaatinut erilaisen elokuvan. Tällaisena kunnianosoituksena elokuvan voimalle ja myönteisille mahdollisuuksille Tunteiden temppelit saattaa olla vuoden kaunein kotimainen elokuva.
Tunteiden temppelit
Ohjaus: Jouko Aaltonen
Kesto: 81 minuuttia
Tunteiden temppelit sukeltaa menneisyyteen aina paloherkän nitraattifilmin aikoihin saakka. Tampereella vuonna 1927 syttyi tuhoisa tulipalo teatteri Imatrassa. Turmassa kuoli 21 ihmistä ja se herätti tietenkin kauhua aikalaisissa. Ohjaaja on löytänyt tuolloisia tunnelmia valottavaa arkistomateriaalia. Julkinen paine johtikin osaltaan esitystilojen turvamääräysten kiristämiseen. Cinefilian jonkinlainen kukoistusaika on selvästi koettu heti toisen maailmansodan jälkeen. Erilaisia teattereita on ollut paljon ja innostus suurta. Sopii muistaa, että niihin aikoihin osui niin kotimaisen elokuvakritiikin suuren polven nousu kuin toisaalta suomalaisen elokuvan studiokauden viimeinen suuri vuosikymmenkin. Toki yleisö oli palvonut suuria filmitähtiä ja jonottanut sankoin joukoin katsomaan elokuvia jo mykkäkaudelta saakka.
Kiintoisimmillaan Tunteiden temppelit on dokumentoidessaan muutoksia, jotka ensin tv, sitten video ja lopulta digitalisaatio ovat saaneet aikaan. Television tulo koetteli kovalla kädellä perinteisiä elokuvateattereita ja tämän kehityksen murheellinen huippukohta oli Suomi-filmin omistaman pramean Kinopalatsin purkaminen vuonna 1965. Dokumetissa haastateltu Peter von Bagh arveli, että kaikki tapahtui niin nopeasti, etteivät purkamista vastustaneet tahot ehtineet järjestäytyä. Hänen mukaansa myös Alvar Aallon nimellä oli asiassa oma osuutensa. Aalto nimittäin suunnitteli Kinopalatsin tilalle tulleen rakennuksen.
Kenties vaikuttavinta Tunteiden temppeleissä on kuitenkin se, kuinka omistautuneita monet pitkäaikaiset teatteriyrittäjät ovat olleet. Elokuvan välittämä kuva heistä ei ole vailla romantisoivaakaan sävyä, mutta juuri tällaisena se lämmittää katsojaa ja tuo esiin elokuvan mahdollisuudet elämän sisällön rikastuttajana. Katsojien haastattelut kertovat samasta. Erityisesti takavuosikymmeninä, kun viihdettä oli tarjolla vähän, katsomoihin saatettiin lähteä pitkienkin taipaleiden takaa. Muuan elokuvatutkimuksen ongelma onkin aina ollut se, että innokkaiden katsojien tuntemuksiin tai heidän mietteisiinsä nähdyistä teoksista ei ole ollut pääsyä. Toki internet tarjoaa tähän uusia mahdollisuuksia, mutta nykyään puolestaan elokuvan asema mediakentässä on aivan toinen kuin 40-50 vuotta sitten.
Tunteiden temppelit tuokin kauniisti elokuvaharrastukseen ja sille omistautumiseen liittyvät tunteet esiin. Monet katsojat puhuvat siitä, että teatterin pimeydessä tarjolla on suuria kokemuksia, jotka liikuttavat ja vievät arjen pois tuokioksi. Peter von Bagh puhuu elokuvan luomista mahdollisista maailmoista ja rinnakkaistodellisuudesta, joka on parempi kuin omamme. Koska katsojien kokemat myönteiset tunteet ovat ensisijaisesti läsnä, Tunteiden temppelit ei ota kantaa teattereissa esitettyjen teosten ideologisiin sisältöihin. Ei myöskään siihen, miten tunteet syntyvät kulttuurissa tai kuinka ideologiat niihin vaikuttavat. Se olisikin vaatinut erilaisen elokuvan. Tällaisena kunnianosoituksena elokuvan voimalle ja myönteisille mahdollisuuksille Tunteiden temppelit saattaa olla vuoden kaunein kotimainen elokuva.
Tunteiden temppelit
Ohjaus: Jouko Aaltonen
Kesto: 81 minuuttia
perjantai 11. joulukuuta 2015
Lastenelokuva hiihtelee varmoilla laduilla
Onneli ja Anneli (Aava Merikanto ja Lilja Lehto) ovat kaksi pientä tyttöä, jotka ovat päässeet toteuttamaan jokaisen lapsen unelman asumalla keskenään omassa talossaan. Ympäristö on silti turvallinen, sillä ympärillä on auttavia aikuisia. Tytöt odottavat lähestyvää joulua, mutta ovat huolissaan siitä, että saattavat "joutua" pyhiksi vanhempiensa luo. Rauhallinen alkuasetelma kääntyy fantasian suuntaan, kun pikkuruinen Vaaksanheimon perhe ajaa kenkälaatikon kokoisella autollaan kolarin aivan Onnelin ja Annelin talon liepeillä. Huoltoaseman mekaanikon (Samuli Vauramo) tyttöystävä (Inka Kallén) on turhautunut rahan vähyyteen ja äkkää minikokoisten Vaaksanheimojen muodostavan antoisan ansaitsemismahdollisuuden.
Marjatta Kurenniemen klassikkoaseman saavuttaneeseen satuun perustuva Onnelin ja Annelin talvi hyödyntää siis kerronnassaan populaarikulttuurista tuttua myyttiä ihmismäisen, mutta huomattavasti pienikokoisemman kansan/perheen olemassaolosta. Kirjallisuudessa sen tunnetuin ilmentymä on Jonathan Swiftin Gulliverin retket ja omasta lapsuudestani muistan vaikkapa animaatiosarja Muori Pippurin sekä Marjukka ja Mikko-sarjakuvan (Marjukkaa ja Mikkoa piirsi esimerkiksi ilmavasta tyylistään tunnettu taituri Al Hubbard). Nuo molemmat lapsuuteni tarinat poikkesivat käsiteltävästä elokuvasta sikäli, että niissä päähenkilö muuttui itse pienemmäksi ajoittain.
Elokuvassa pienikokoisen perheen tarkoitus on tietenkin muistuttaa moraalin merkityksestä ja kaikenlaisten elämänmuotojen arvokkuudesta. Lapsille suunnatussa sadussa tärkeää on sekin, että pienet pärjäävät yhteisvoimin. Onneli ja Anneli ovat selvästi tarinan päähenkilöt ja auttavat Vaaksanheimoja monen kiipelin ylitse. Tytöistä ei silti ole tehty ylivertaisia superlapsia, vaan heilläkin on epävarmuuden hetkensä. Elokuvan kerronta ei kuitenkaan edes pyri virittämään kovin kiperiä vastakkainasetteluja ja pelottavia tilanteita. Aikuisen näkökulmasta tämä heikentää juonen jännitteitä kohtalokkaalla tavalla, mutta kohderyhmän muistaen on silti perusteltua.
Onnelin ja Annelin talven ansiona onkin juuri turvallisen fantasiamaailman luominen. Lavastaja Minna Santakari on onnistunut erinomaisesti. Interiöörien värit ovat sadunomaisia, mutta eivät liian makeita ja kaikki on toteutettu huolellisesti.
Heikkouksia löytyy silti niitäkin. Kuten todettua, tarina ei aikuisen kannalta ole erityisen kiintoisa ja fantasiaa olisi voinut käyttää rohkeammin. Nyt melkein ainoa asia, mikä Vaaksanheimoista saadaan irti, on heidän pieni kokonsa. Ainoastaan perheen ylikorrekti isä (Joonas Saartamo) kohoaa kiinnostavaksi hahmoksi, vaikka näyttelijät taitavia ovatkin. Tarinan varovaisuus näkyy siinäkin, ettei henkilöiden välillä ole kovin suuria eroavaisuuksia. Kaikki ovat periaatteessa hyviä ja jutun "pahiskin" kääntää nopeasti kelkkansa samalle puolelle muiden kanssa. Sinänsä Kotikadun ja Uuden päivän Mirja Mäkimaana parhaiten tunnettu Inka Kallén tekee roolissaan oikein hyvää työtä. Kaikkiaan asetelmien ilmeisyys on tuottanut ulkoisesti huolellisesti tehdyn, mutta juonellisesti hiukan kömpelön ja sympaattisen elokuvan.
Onnelin ja Annelin talvi
Suomi 2015
Ohjaus: Saara Cantell
Pääosissa: Aava Merikanto, Lilja Lehto, Samuli Vauramo, Inka Kallén, Leena Uotila, Joonas Saartamo, Elina Knihtilä, Kiti Kokkonen, Jaakko Saariluoma, Johanna Af Schulten, Eija Ahvo, Anna-Leena Sipilä, Aleksis Koistinen
Kesto: 88 minuuttia.
Marjatta Kurenniemen klassikkoaseman saavuttaneeseen satuun perustuva Onnelin ja Annelin talvi hyödyntää siis kerronnassaan populaarikulttuurista tuttua myyttiä ihmismäisen, mutta huomattavasti pienikokoisemman kansan/perheen olemassaolosta. Kirjallisuudessa sen tunnetuin ilmentymä on Jonathan Swiftin Gulliverin retket ja omasta lapsuudestani muistan vaikkapa animaatiosarja Muori Pippurin sekä Marjukka ja Mikko-sarjakuvan (Marjukkaa ja Mikkoa piirsi esimerkiksi ilmavasta tyylistään tunnettu taituri Al Hubbard). Nuo molemmat lapsuuteni tarinat poikkesivat käsiteltävästä elokuvasta sikäli, että niissä päähenkilö muuttui itse pienemmäksi ajoittain.
Elokuvassa pienikokoisen perheen tarkoitus on tietenkin muistuttaa moraalin merkityksestä ja kaikenlaisten elämänmuotojen arvokkuudesta. Lapsille suunnatussa sadussa tärkeää on sekin, että pienet pärjäävät yhteisvoimin. Onneli ja Anneli ovat selvästi tarinan päähenkilöt ja auttavat Vaaksanheimoja monen kiipelin ylitse. Tytöistä ei silti ole tehty ylivertaisia superlapsia, vaan heilläkin on epävarmuuden hetkensä. Elokuvan kerronta ei kuitenkaan edes pyri virittämään kovin kiperiä vastakkainasetteluja ja pelottavia tilanteita. Aikuisen näkökulmasta tämä heikentää juonen jännitteitä kohtalokkaalla tavalla, mutta kohderyhmän muistaen on silti perusteltua.
Onnelin ja Annelin talven ansiona onkin juuri turvallisen fantasiamaailman luominen. Lavastaja Minna Santakari on onnistunut erinomaisesti. Interiöörien värit ovat sadunomaisia, mutta eivät liian makeita ja kaikki on toteutettu huolellisesti.
Heikkouksia löytyy silti niitäkin. Kuten todettua, tarina ei aikuisen kannalta ole erityisen kiintoisa ja fantasiaa olisi voinut käyttää rohkeammin. Nyt melkein ainoa asia, mikä Vaaksanheimoista saadaan irti, on heidän pieni kokonsa. Ainoastaan perheen ylikorrekti isä (Joonas Saartamo) kohoaa kiinnostavaksi hahmoksi, vaikka näyttelijät taitavia ovatkin. Tarinan varovaisuus näkyy siinäkin, ettei henkilöiden välillä ole kovin suuria eroavaisuuksia. Kaikki ovat periaatteessa hyviä ja jutun "pahiskin" kääntää nopeasti kelkkansa samalle puolelle muiden kanssa. Sinänsä Kotikadun ja Uuden päivän Mirja Mäkimaana parhaiten tunnettu Inka Kallén tekee roolissaan oikein hyvää työtä. Kaikkiaan asetelmien ilmeisyys on tuottanut ulkoisesti huolellisesti tehdyn, mutta juonellisesti hiukan kömpelön ja sympaattisen elokuvan.
Onnelin ja Annelin talvi
Suomi 2015
Ohjaus: Saara Cantell
Pääosissa: Aava Merikanto, Lilja Lehto, Samuli Vauramo, Inka Kallén, Leena Uotila, Joonas Saartamo, Elina Knihtilä, Kiti Kokkonen, Jaakko Saariluoma, Johanna Af Schulten, Eija Ahvo, Anna-Leena Sipilä, Aleksis Koistinen
Kesto: 88 minuuttia.
tiistai 16. kesäkuuta 2015
Poliittista jännityselokuvaa
paikantamassa
Matti Salo
on pitkän linjan elokuvakirjoittaja, jonka ura alkoi jo 1950-luvulla. Salo on
yhdysvaltalaisen elokuvan asiantuntija, jonka kirjoista merkittävin (Hiljaiset
sankarit) käsittelee Hollywoodin kommunistivainoissa 1950-luvulla mustalle
listalle joutuneita käsikirjoittajia. Nyt mies on julkaissut sivumäärältään
melko suppean, mutta anniltaan täysipainoisen johdatuksen poliittiseen
jännityselokuvaan.
Painopiste Yhdysvalloissa
Kirjan nimi
Viitta ja tikari on saanut innoitteensa niin Fritz Langin samannimisestä
elokuvaklassikosta kuin Charles Dickensin lanseeraamasta salailuun ja
väkivaltaan viittaavasta termistäkin. Esipuheessa Salo pohtii poliittisen
jännityselokuvan käsitettä. Hänen mukaansa kaikki elokuvat ovat poliittisia,
koska ne kytkeytyvät valmistusaikansa todellisuuteen. Toisaalta kaikki ovat
myös jännityselokuvina, koska ne ovat ”elämää, josta tylsät kohdat on leikattu
pois”. Kirjassa on tietysti jouduttu
tyytymään selkeisiin rajauksiin. Lähempään esittelyyn Salo on valinnut 61
elokuvaa 1930-luvulta tähän päivään asti painopisteen ollessa
yhdysvaltalaisessa tuotannossa. Lisäksi mukana on kiinnostavien elokuvien ja
tv-sarjojen lista.
Tarkkoja pienoiskuvia
Lajeista
ilmeisimmin mukana on erityisesti vakoiluun ja poliittisiin salahankkeisiin
keskittyneitä tarinoita. Salo ei ole ottanut mukaan todellisuuspakoisia
fantasiaan kääntyviä elokuvia, kuten James Bondeja. Enemmänkin esiin nousevat
agenttilajityypin vahvat kirjalliset juuret ja tarinoiden surullinen pohjavire
sekä moraalinen monitulkintaisuus. Näin Salo jatkaa komeasti
elokuvakirjoittamisen humanistista perinnettä, jossa teokset nähdään muunakin
kuin pelkkänä kulutustavarana.
Sivumäärä ei
ole sallinut yksityiskohtaisia analyyseja esitellyistä elokuvista, mutta sen
sijaan tarjolla on tarkkoja kytkentöjä kunkin elokuvan valmistusajankohdan
todellisuuteen. Salo mainitsee esittelyjensä yhteydessä myös rinnakkaisteoksia,
joihin filmihullujen kannattaa tutustua. Hän on valinnoillaan kunnioittanut
klassikkoja, mutta esiin tulee myös elokuvateollisuuden rooli. Poliittisia
sanomia on monesti ajan paineissa jouduttu pehmentämään. Ilahduttavaa on, että
klassikoiden ja nykypäivän välillä on saavutettu varsin hyvä tasapaino. Uuden
vuosituhannen tuotannosta läpikäydään useampia helmiä. Toki Euroopasta ja
Aasiasta olisi varmasti löytynyt enemmänkin esiteltävää. Itse olisin kaivannut
runsaammin mukaan 1970-luvun ranskalaisia ja italialaisia elokuvia, jotka
pureutuivat poliittiseen terrorismiin ajan hermolla. Kaikkiaan kyseessä on
kuitenkin erinomainen johdatus aiheeseen.
perjantai 5. kesäkuuta 2015
ELOKUVANTEKIJÄT
ÄÄNESSÄ
Sakari Kirjavaisen,
Marja Pensalan ja Kati von Zansenin toimittama teos Konnia ja huligaaneja
pureutuu kotimaisen elokuvan historiaan tekijöiden näkökulmasta.
Kirjoittajakolmikko on haastatellut suuren joukon elokuvahistoriaamme eri
rooleissa vaikuttaneita henkilöitä ja nyt nuo keskustelutuokiot on koottu
kansien väliin. Aiemmin ne ovat ilmestyneet elokuvakulttuurilehti Lehtisetissä
vuosina 2001-2009 ja siitä johtuukin, että osa haastatelluista on ehtinyt jo
kuolla.
Lupaavasta lähtökohdasta huolimatta tuppaa kokonaisuus
jäämään vähän hajanaiseksi ja valitettavasti haastattelut jäävät usein
laimeiden tuokiokuvien sarjaksi. Olisin kaivannut enemmän kaivautumista
yksittäisten elokuvien estetiikkaan, tekovaiheisiin ja siihen, mitä tekijät
työpanoksestaan tällä hetkellä ajattelevat suhteutettuna nykyelokuvaan ja sen
suomiin mahdollisuuksiin.
Onneksi mukana on myös vahvaa sisältöä. Tästä kiitos kuuluu
ennen kaikkea haastatelluille ohjaajille ( Jaakko Pakkasvirta, Jörn Donner,
Aito Mäkinen, Maunu Kurkvaara, Matti Kassila) ja maahantuoja Jussi Kohoselle.
Kirjan avaus on sykähdyttävä. Pienimuotoisen elokuvan suomalainen mestari Erkko
Kivikoski (1936-2005) korostaa elokuvaa henkilökohtaisena ilmaisuvälineenä.
Teksti on siis elimellistä jatkoa hänen tarkan impressionistisia havaintoja
sisältäneille teoksilleen, joissa varsinkin nuorten ihmisten sieluntilat
tavoitettiin ilahduttavalla tarkkuudella. Juuri nuorista tekijöistä Kivikoski
olikin huolissaan. Hänen mukaansa sekä elokuva-alan koulutus että kaupalliset
mekanismit pahimmillaan latistavat ja tuhoavat ohjaajakokelaiden sisäistä
maailmaa. Puhe on punnittua ja sitä kannattaa pohtia jokaisen, jota elokuva
taiteena kiinnostaa.
Tunteen merkitystä korostaa myös tuottajana toiminut Jussi
Kohonen, joka maahantuontiensa ansiosta tunsi leegion eri maiden suuria
ohjaajia ja tutustui syvällisesti varsinkin itäeurooppalaiseen tuotantoon.
Kohosen mukaan kulttuuri hävisi Venäjältä Neuvostoliiton romahduksen myötä ja
liike-elämä on ottanut venäläisen nykyelokuvan haltuunsa. Muutenkin alan
konkareita tuntuu huolettavan yksilöllisen ilmaisun häviäminen taloudellisten
ja yhteiskunnallisten paineiden puristuksessa. Jaakko Pakkasvirta kertoo
seikkaperäisesti oman ohjaajanuransa loppumisen syistä ja ne ovat varsin karua
kertomaa, jotka saavat pohtimaan elokuvantekijän toimintaedellytyksiä
yleisemminkin. Jatkuva taiteellisten visioiden ja arjen realiteettien välinen
törmäyskurssi johti ilmeisesti jonkinlaiseen loppuun palamiseen. Hän
vaikuttaakin löytäneen sykähdyttävimmät taidekokemuksensa teatterin parista.
Lopuksi kirja vie harvemmin koluttujen polkujen pariin
päästäessään ääneen elokuvien kääntäjän (Eija Pokkinen), kriitikon (Heikki
Eteläpää) ja animaattorin (Jan-Eric Nyström). Pakkasvirran klassikosta Vihreä leski
muistettu Pokkinen kertoo kokemuksistaan näyttelijänä ulkomaita myöten ja
muistuttaa hyvän käännöksen merkityksestä elokuvalle. Tälläkin saralla Pokkinen
ylsi huomattaviin tuloksiin. Nyström puolestaan on tehnyt esimerkiksi
legendaarisen Masinol-mainoksen ja alku- ja lopputekstit useampaan Aki
Kaurismäen elokuvaan.
Konnia ja huligaaneja
Toimittaneet: Sakari Kirjavainen, Marja Pensala, Kati von
Zansen.
Gaudeamus 2013
315 sivua
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)