Poliittista jännityselokuvaa
paikantamassa
Matti Salo
on pitkän linjan elokuvakirjoittaja, jonka ura alkoi jo 1950-luvulla. Salo on
yhdysvaltalaisen elokuvan asiantuntija, jonka kirjoista merkittävin (Hiljaiset
sankarit) käsittelee Hollywoodin kommunistivainoissa 1950-luvulla mustalle
listalle joutuneita käsikirjoittajia. Nyt mies on julkaissut sivumäärältään
melko suppean, mutta anniltaan täysipainoisen johdatuksen poliittiseen
jännityselokuvaan.
Painopiste Yhdysvalloissa
Kirjan nimi
Viitta ja tikari on saanut innoitteensa niin Fritz Langin samannimisestä
elokuvaklassikosta kuin Charles Dickensin lanseeraamasta salailuun ja
väkivaltaan viittaavasta termistäkin. Esipuheessa Salo pohtii poliittisen
jännityselokuvan käsitettä. Hänen mukaansa kaikki elokuvat ovat poliittisia,
koska ne kytkeytyvät valmistusaikansa todellisuuteen. Toisaalta kaikki ovat
myös jännityselokuvina, koska ne ovat ”elämää, josta tylsät kohdat on leikattu
pois”. Kirjassa on tietysti jouduttu
tyytymään selkeisiin rajauksiin. Lähempään esittelyyn Salo on valinnut 61
elokuvaa 1930-luvulta tähän päivään asti painopisteen ollessa
yhdysvaltalaisessa tuotannossa. Lisäksi mukana on kiinnostavien elokuvien ja
tv-sarjojen lista.
Tarkkoja pienoiskuvia
Lajeista
ilmeisimmin mukana on erityisesti vakoiluun ja poliittisiin salahankkeisiin
keskittyneitä tarinoita. Salo ei ole ottanut mukaan todellisuuspakoisia
fantasiaan kääntyviä elokuvia, kuten James Bondeja. Enemmänkin esiin nousevat
agenttilajityypin vahvat kirjalliset juuret ja tarinoiden surullinen pohjavire
sekä moraalinen monitulkintaisuus. Näin Salo jatkaa komeasti
elokuvakirjoittamisen humanistista perinnettä, jossa teokset nähdään muunakin
kuin pelkkänä kulutustavarana.
Sivumäärä ei
ole sallinut yksityiskohtaisia analyyseja esitellyistä elokuvista, mutta sen
sijaan tarjolla on tarkkoja kytkentöjä kunkin elokuvan valmistusajankohdan
todellisuuteen. Salo mainitsee esittelyjensä yhteydessä myös rinnakkaisteoksia,
joihin filmihullujen kannattaa tutustua. Hän on valinnoillaan kunnioittanut
klassikkoja, mutta esiin tulee myös elokuvateollisuuden rooli. Poliittisia
sanomia on monesti ajan paineissa jouduttu pehmentämään. Ilahduttavaa on, että
klassikoiden ja nykypäivän välillä on saavutettu varsin hyvä tasapaino. Uuden
vuosituhannen tuotannosta läpikäydään useampia helmiä. Toki Euroopasta ja
Aasiasta olisi varmasti löytynyt enemmänkin esiteltävää. Itse olisin kaivannut
runsaammin mukaan 1970-luvun ranskalaisia ja italialaisia elokuvia, jotka
pureutuivat poliittiseen terrorismiin ajan hermolla. Kaikkiaan kyseessä on
kuitenkin erinomainen johdatus aiheeseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti