maanantai 8. heinäkuuta 2019

Elvis ja Onerva (2019)

Me Too-kampanja ei ole ainakaan vielä erityisemmin näkynyt kotimaisissa elokuvissa, vaikka se on koskettanut kotimaistakin elokuva-alaa. Mikael Syrjälän esikoisohjaus Elvis ja Onerva (2019) on yritys tähän suuntaan. Asetelmaltaan se muistuttaa hieman ylistettyä tanskalaiselokuvaa, Thomas Winterbergin Jahtia ja vielä enemmän Yle Areenastakin löytyvää islantilaista tv-elokuvaa Syytöksiä. Islantilaiselokuva on tosin paremmin toteutettu.
Elvis (Johannes Brotherus) tutustuu luokalleen saapuneeseen Onervaan (Mimosa Willamo). Nuoret kiinnostuvat toisistaan ja lopulta ihastuvat. Bileissä sitten jo suudellaankin. Valitettavasti käy vain niin, että Onerva sammuu ja Elvis rehentelee kavereilleen harrastaneensa tytön kanssa seksiä. Epäilykset alkavat kasvaa ja lopulta tilanne lähtee lapasesta.
Ohjaus on esikoistyössä vielä hieman epävarmaa, varsinkin alkupuolella tavoitellaan tyhjänoloisilla kuvilla voimakasta tunnetta, mutta tunteilta puuttuu tarinan antama kate. Mieleen tulevat jotkut kotimaiset uuden aallon elokuvat 1960-luvun alusta. Tämä siis vain kommenttina tyylistä, ei noiden 60-luvun elokuvien tasosta. Loppua kohti tarinankerronta jäntevöityy ja nuoret näyttelijät, varsinkin Brotherus, tekevät hyvää työtä, vaikka jotkut roolit jäävätkin hieman ohuiksi.
Mitä tulee tarinan uskottavuuteen, niin ihmettelin lähinnä kahta asiaa. Sekä Elviksen että Onervan vanhemmat olivat passiivisia eivätkä kiinnittäneet nuorien asioihin juuri mitään huomiota. Näin nuoret eivät myöskään kertoneet heille juuri mitään. Tällaisia asetelmia on toki runsaasti todellisessakin elämässä, mutta nimenomaan tässä yhteydessä asia olisi kenties kaivannut laajempaa taustoitusta. Toisaalta kukaan nuorista ei käyttänyt koko tarinan aikana sosiaalista mediaa, vaikka elokuva sijoittuikin nykyaikaan. Olisihan tämä antanut myös mahdollisuuden kerronnan syventämiseen ja monipuolistamiseen.
Kaikkiaan Elvis ja Onerva kestää kuitenkin mainiosti ainakin kertakatsomisen. On mielenkiintoista nähdä, mitä sen ohjaaja saa tulevaisuudessa aikaan. Teemaltaan elokuva on tervetullut avaus ja varsinkin pääosakaksikkoa seuraa mielellään.
Ohjaus: Mikael Syrjälä
Pääosissa: Johannes Brotherus, Mimosa Willamo, Saana Koivisto, David Sandqvist, Ella Lymi, Joel Hirvonen, Minna Haapkylä, Tommi Korpela, Carl-Christian Rundman, Jessica Grabowsky, Hannu-Pekka Björkman.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti