Suomalaisen
avantgarde-elokuvan tienraivaajana muistettu Eino Ruutsalo toteutti 1960-luvun
alkupuoliskolla myös neljä pitkää näytelmäelokuvaa, jotka sisälsivät runsaasti kokeellisia elementtejä. Toisena niistä valmistui Tuulinen päivä
(1962), jota jälkikatsannossa on usein pidetty ohjaajan pitkistä töistä
arvostetuimpana. Se on modernin jazzin säestämä arvoituksellinen kertomus
rakkauden etsinnästä.
Kirsi (Raili
Metsä) viettää kesää saarella Matin (Yrjö Tähtelä) kanssa. Syksyn tultua mies
lähtee kaupunkiin ja Kirsi odottaa häntä takaisin. Kun Matti ei palaa, lähtee nainen
hänen peräänsä, mutta tuloksetta. Sen sijaan Kirsi kohtaa Jakobin (Herman
Schaibel) ja Vanhan miehen (Unto Salminen).
Tuulisen
päivän juoni on siis hyvin löyhä ja sen pyrkimykset ovatkin muualla. Elokuvan
hahmot kärsivät jonkinlaisesta eksistentiaalisesta tyhjyydestä ja kuvissa
tuntuu toisinaan olevan epämääräistä uhkaa ja sijoiltaan olon tunnelmaa. Tätä korostaa
sekin, että rakkaus vaikuttaa aina samanlaiselta, se noudattaa samoja muotoja,
vaikka kohde vaihtuu. Toisaalta tässä voi nähdä myös jonkinlaista parodiaa
romanttista rakkautta kohtaan. Samaan viittaa tarkoituksellisen antirealistinen
replikointi, joka sisältää niin runollisia kuin kömpelöitäkin aineksia. Parodiset
piirteet ovat Juri Nummelinin mukaan ominaisia jo Ruutsalon romaanille
Toropainen tyrmätään (1945).
Itse koin
Tuulisen päivän hyvin voimakkaasti hajoavan subjektin kuvauksena, ihmisillä ei
ole kiinteää minuutta ja he ovat oman ympäristönsä ja kulttuurinsa vankeja.
Taustalla on myös sodan ja holokaustin varjo. Tähän viittaavat niin Jakobin
repliikki (Haittako sinua, että olen juutalainen) kuin Kirsin lopussa näkemä
uni keskitysleirivangeista. Henkilöt ovat lukkiutuneita muistoihinsa. Kirsi
etsii Mattia löytämättä tätä ja Vanha mies kaihoaa saarella kokemaansa
rakkautta. Voisi ajatella, että muistot ovat henkilöille tärkeämpiä kuin
jokapäiväinen elämä. Tämä viittaa umpioituneeseen persoonallisuuteen, jolloin suhde itseen ja toisiin on Erich Frommin tarkoittamalla tavalla nekrofiilinen
(omien ajatusten kanssa seurustellessa ei haluta kohdata aitoa ihmistä).
Muistot ja haaveet ovat taakka, mutta toisaalta vaihdettavissa aina uutta
kohdetta koskeviksi. Tällä tavoin
Tuulinen päivä laajenee koko kulttuurin analyysiksi ja tavoittelee samanlaisia
asioita kuin samaan aikaan ranskalainen uusi romaani, jonka
keskeistä tematiikkaa subjektin hajoaminen, muistot ja aika olivat. Aikalaisarvosteluissa
viitattiin myös Alain Resnaisin elokuvaan Viime vuonna Marienbadissa.
Tuulisessa
päivässä on tietenkin tarinankuljetuksen, replikoinnin ja teemojen esittämisen
tasolla kömpelyyksiä, mutta ne eivät peitä sitä, että kyseessä on
kunnianhimoinen teos, joka oli varsinkin omana aikanaan kotimaisessa elokuvassa
poikkeuksellinen pohtiessaan koko länsimaisen kulttuurin tilaa. Ahdistavan
tunnelman vastapainoksi elokuvassa on myös vapauttavat elementtinsä. Rakkaussuhteita ei esitetä moralistisesti (eikä siinä tässä yhteydessä järkeä
olisikaan), teoksen muoto on avoin (vaikka siinä tarina onkin, se ei hallitse
kerrontaa) ja ehdotonta loppusulkeumaa ei ole. Kaikki tällainen antaa tilaa
katsojan omille tulkinnoille ja tunteille.
Ohjaus: Eino Ruutsalo
Pääosissa: Raili Metsä, Yrjö Tähtelä, Unto Salminen, Herman Schaibel
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti