Jo
perinteeksi muodostunut Pori Film Festival järjestetään viidettä kertaa, toista
kertaa pääpaikkana on Valimo-sali. Ohjelmakattaus on monipuolinen sisältäen
niin luentoja, kokeellisia teoksia, dokumentteja kuin paikallista elokuvaakin.
Ensi-illassa nähdään porilaisesta säveltäjästä, Selim Palmgrenista, valmistettu
elämäkertadraama Selim. Tapahtuman pääorganisaattorit Niilo Rinne ja Harri
Sippola toteavat, että niin kokeellisuus kuin paikallinen tuotantokin ovat
festivaalin kovaa ydintä.
-
Emme ole tämän vuoden festareille
rakentaneet väkisin mitään tiettyä teemaa, ideana on tarjota kiinnostavia elokuvia
ja erilaista audiovisuaalista taidetta. Yleensä ohjelmisto lähtee yksinkertaisesti
rakentumaan siitä, mitä meitä kiinnostavia teoksia on tarjolla ja sitten
katsotaan, mitä yhdistelmiä, yhtäläisyyksiä ja kokonaisuuksia löytyneistä
teoksista voisi muodostua. Tällä kertaa erääksi pääteemaksi muodostui elokuvan
ja valon yhdistelmä, mikä tapahtui sikäli luontevasti, että ensimmäistä kertaa
Porissa järjestettävä Light Station -valofestivaali on yhteistyökumppanimme, Niilo
Rinne selvittelee.
Eräänä
vahvana juonteena festivaalilla kulkee myös dokumentaarisuus, jota edustavat
elokuvat niin kuvaajataituri Robby Müllerista, kuin vihreän veran mestarista
Diego Maradonastakin. Elokuvallisten ilmaisukeinojen pohdintaan taas
sukelletaan Kirka Sainion (Elokuvamusiikin ja äänisuunnittelun liitto) ja Kari
Yli-Annalan (Elokuvan ja maalaustaiteen valo) luennoissa. Rinne muistuttaa,
että varsinkin elokuvien äänimaailmoja käsitellään elokuvateorioissa melko
vähän.
-
Aihe on ilmeisen vaikea teoretisoitava ja
siinäkin mielessä Sainion luento on kiinnostava. Elokuva ei koskaan ole ollut
äänetön, ei edes mykkäelokuvan aikana, sillä silloinkin oli yleensä
musiikkisäestys. Hiljaisuuskin on aina taiteellinen valinta.
Festivaalin
satsaus kokeelliseen elokuvaan on ollut tietoinen valinta. Rinteen mukaan festivaalille
on ollut avoin haku ja kiinnostavimpia töitä on poimittu mukaan. Järjestäjillä
ei ole mitään kerronnallisiakaan töitä vastaan, mutta he haluavat korostaa
elokuvan monipuolista luonnetta.
-
Tarinallisuus on aina ollut hallitsevaa ja
nykyään elokuvateattereissa ja suoratoistopalveluissa sitä on lähes pelkästään.
Haluamme tarjota jotain muuta ja samalla myös intensiivisen tapahtumakokemuksen
mielenkiintoisissa tiloissa, kollektiivisesti luodun kokonaistaideteoksen, joka
vuotaa elokuvan rajojen yli ja jonka piirissä maailma näyttää toisenlaiselta.
Rinne
kertoo, että häntä kiehtoo myös pelkistetty ilmaisu, pohdinta siitä mitä
elokuva on ja voi olla. Hän muistuttaa, että esimerkiksi kännykällä kuvattu ja
minuutin mittainen teos voi olla toimiva elokuva, jos tekemään on lähdetty
ajatus edellä. Liikkumavaraa on paljon.
-
Meillä oli kolmantena vuonna
intialaislähtöisen Methil Komalankuttyn teos Count-Down, joka kesti alle
minuutin. Siinä mies odottaa hissiä, mutta idea toimi erittäin hyvin. Tekijä
oli mukana kotimaassaan myös haikuelokuvafestivaalin toiminnassa. Se keskittyy
amatöörien tekemiin pieniin elokuviin. Tällaiset alle viiden minuutin mittaiset
teokset kiehtovat meitä ja siksi näytämme tänä vuonna sarjan tällä Intiassa järjestettävällä
festivaalilla palkittuja elokuvia.
Rinne
pohtii, että elokuvan ja valokuvan välinen rajanveto on sekin kiehtova.
Valokuvataiteessa on vain yksi kuva, mutta sitä voi miettiä pitkään. Samalla
tavoin lyhytelokuva voi kestää vaikkapa puoli minuuttia ja siinä voi olla vain
yksi kuva. Hän viittaa myös iranilaisen mestariohjaajan Abbas Kiarostamin
estetiikkaan. Tavallaan tämä on myös paluuta elokuvan alkujuurille, Lumieren
veljesten tuotantoon.
Eräs Pori
Film Festivalin tavaramerkki on myös sen ajankohta, joka on aina ollut marraskuun
loppu. Rinne vahvistaa, että valinta on tarkoituksellinen. Tällä tavoin saadaan
valkokankaan valoa synkkään länsirannikon syksyyn. Festivaalin järjestelyissä
toista vuotta mukana oleva Harri Sippola kertoo, että tuli elokuvamaailmaan
omien tuotantojensa kautta. Suurin tekijä oli tietenkin Mika Rätön ohjaama
Samurai Rauni Reposaarelaisen seikkailut, jonka tuottajana Sippola toimi.
-
Porissa voi tehdä asioita puhtaalta
pöydältä ja täällä on tekemisessä tietty omaehtoisuus. Täällä on aina ollut
pieni ja innokas tekijöiden joukko. Jos historiaa ajatellaan, niin vaikkapa
viime vuonna esillä ollut Tepi Salokari, Iikka Vehkalahti ja tänä vuonna
kahdella elokuvalla esillä oleva Noora Männistö ovat olleet vahvoja tekijöitä.
Niilo Rinne
muistuttaa, että Marja-Terttu Salokari on ollut kansallisestikin yksi
uranuurtajista naistekijänä.
-
Hän oli ensimmäisiä naisia, jotka pääsivät
elokuvaa opiskelemaan ja hän leikkasi esimerkiksi Rauta-ajan.
Festivaali
on ollut mukana tuottamassa myös uutta porilaista elokuvaa, ainakin sikäli,
että se motivoi viime vuonna saattamaan valmiiksi Tuomas Niskasen ohjaaman ja
Kauko Röyhkän käsikirjoitukseen perustuvan Harhaman, joka on varsin ansiokas
elokuva. Varsinkin, kun ottaa huomioon, että se tuotettiin noin 3000 euron
budjetilla.
-
Festari tuotti elokuvan valmistumiselle
deadlinen ja niin pitkään työpöydälle jäänyt teos saatettiin valmiiksi, Rinne
kertoo.
Hieman
samanlainen tapaus on tänä vuonna nähtävä Selim, joka sekin ilmeisesti valmistuu
esityskuntoon varsin lähellä festivaalia. Rinne ja Sippola muistuttavatkin,
että nähtävää riittää laidasta laitaan.
-
Vaikka meillä onkin runsaasti kokeellista
ohjelmistoa, niin tavallistakin katsottavaa riittää. Selim ja Noora Männistön
dokumentit kiehtovat varmasti monia katsojia ja Männistö on myös itse paikalla.
Diego Maradona-dokkarin oheen on järjestetty jalkapallokeskustelu, jossa ovat mukana
ainakin Mikko I. Elo, Rami Nieminen ja Reetta Turtiainen.
Kokeelliselta puolelta järjestäjät haluavat erikseen
vielä suositella HT Nuotion kuratoimaa Metakino-sarjaa, jossa on Rinteen mukaan
tarjolla aivan maagisia pätkiä. Nuotio on eräs Suomen nousevia
elokuvakirjoittajia, joka on mukana myös helsinkiläisen WHS-teatteri Unionin
toiminnassa. Siellä on myös esitetty Metakino-sarjaa aikaisemmin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti